Кафедри

Чи потрібно перейменовувати вулиці? Відбулась культурологічна дискусія для підлітків

Розмови про перейменування українських вулиць та міських об’єктів точаться з перших днів повномасштабного військового вторгнення росії на територію України. Не ставлячи під сумнів потребу такої процедури, Школа бізнесу та розвитку для підлітків Start Now організували дебати з формулюванням «Перейменування вулиць: внесок у майбутнє або справа від безділля» та запросили модерувати цей захід нашого викладача, культуролога Сергія Русакова. Через дебатний ігровий підлітками було вивчено та обговорено доцільність терміновості цього питання.

Знімок екрана 2022 05 14 о 17.42.38

«Нам потрібно зрозуміти, що перейменування вулиць є важливою справою, тому це не просто процедура, а й науковий напрям, який має напрацьовані традиції і критерії. Через це назва станції метро «Реактивні гуси», хоч і звучить прикольно, але неможлива в контексті розвитку міста. Крім того, станція метро не може йменуватись в честь поета або письменника, адже це суперечить чинним нормам у столиці щодо заборони увічнення імені фізичної особи», - одразу на початку зазначив модератор дебатів Сергій Русаков. Застосовуючи педагогічний і культурологічний досвід, ведучий розпочав  з концептуального занурення в тему.

 

Під час заходу було розкрито поняття «урбанонім» та з’ясовано значення топоніміки як наукової дисципліни. Після цього були розглянуті приклади пропозицій справжнього рейтингового голосування, яке було нещодавно проведено щодо нових назв станцій київського метрополітену. І, головне, одразу ж ці приклади були пояснені в контексті чинного законодавства. 

 

Після вступної частини відбулась креативна розминка, під час якої не перейменовували, а створювали назви нових майбутніх станцій метро. «Нам важливо навчитись планувати і проєктувати», - підкреслив модератор. Це стало першим творчим викликом для підлітків, адже дати назву новому об’єкту є відповідальною місією. Проте спільно було запропоновано досить-таки оригінальні і перспективні найменування. 

 

А що ж дебати? Дебати стали другим творчим викликом цього вечора! Словами та символами не передати інтелектуальні пошуки та ораторські прийоми, які були використані учасниками цього заходу. Зазначимо, що всі присутні висловились за потребу перейменування, але також сказали, що не можна поспіхом змінювати таблички. Наш викладач зазначає три важливі освітні складові дебатної технології: 

- процес мозкового штурму – за певний проміжок часу потрібно згенерувати максимальну кількість ідей, частину з яких потрібно перетворити на аргументи та кейси;

- навчитись ґрунтовно виступати та уважно слухати – ми дотримуємось позиції, що чудовий оратор не лише володіє мистецтвом слова, а й вміє слухати;

- аналізувати предмет розмови – для цього потрібно розуміти позицію всіх сторін, вміти працювати з термінологією, мати широкий світогляд.