Перший місяць в Анкарі: студентський досвід у рамках Erasmus+
Мене звати Катерина Волосевич, я студентка 2 курсу спеціальності «Культурологія», й на весняний семестр отримала неймовірну можливість, а саме — вивчення філософії англійською мовою в Ankara Üniversitesi у межах програми обміну для студентів/ок Erasmus+.
Бюрократія та перші враження
Початок навчання в Ankara Üniversitesi у межах Erasmus+ виявився доволі непростим. Оформлення документів – тривалий процес, і пояснень щодо нього небагато, тож багато чого доводиться з'ясовувати самостійно. Проте за 2 тижні всі формальності вдалося владнати.
Центральна територія університету, а також центр по роботі з іноземними студентами/ками, де знаходиться Erasmus+офіс.
Наші куратори програми Erasmus+ пригощали традиційним турецьким чаєм.
Серед цікавих особливостей побуту – велика кількість собак і котів, які не лише живуть на вулицях, а й стають частиною студентського життя. Вони заходять до гуртожитків, а іноді й в навчальні аудиторії.
Тварини в Анкарі на кампусі університету, Туреччина.
Моя частинка кімнати в гуртожитку (живу ще із 3 дівчатами).
Кіт, який постійно приходить до нас в кімнату (назвали Остапом).
Вид на нічну Анкару із балкона в гуртожитку
Вибір дисциплін та структура навчання
Навчання почалося через два тижні після прибуття (в середині лютого). Як студентка Erasmus+, я могла обирати предмети з різних напрямків та курсів, але вирішила зосередитися на філософії. У підсумку, мій розклад складається з таких дисциплін:
- Антична філософія (1 курс)
- Філософія 17 та 18 століття (2 курс)
- Філософія думки (2 курс)
- Філософія Канта (3 курс)
- Філософія і кіно (3 курс)
Загалом, навчання тут відрізняється від української системи. Наприклад, кожен курс має одну пару на тиждень, проте їхня тривалість варіюється залежно від кількості кредитів. Деякі лекції тривають 1,5 години, інші – 3 години.
Академічний рівень та особливості викладання
Викладачі та викладачки Ankara Üniversitesi є професіоналами, мають значний науковий досвід і часто виступають на міжнародних конференціях. Курс «Філософія 17 та 18 століття» глибоко занурюється в модерну філософію, а викладач надає багато уваги поєднанню бачення світу в різних галузях (фізика, література та інше), тому немає враження, що цей предмет відірваний від реальності.
Вивчення різних дисциплін перегукується: наприклад, Декарта ми аналізуємо як у курсі «Філософія 17 та 18 століття», так і в «Філософії думки». Обговорювали різницю між «Ментальним» та «Фізичним», а також його ставлення до релігії та читали його Медитації.
Я очікувала глибокого занурення у навчальний процес, адже ще в Україні брала участь у наукових конференціях і прагну розвиватися в академічному середовищі. Саме тому для мене було важливо, щоб навчання в межах Erasmus+ програми сприяло цьому прагненню – й поки що я не розчарувалася!
Факультет Історії, Лінгвістики та Географії.
Один із найцікавіших предметів – це «Філософія кіно». Тут ми не лише дивимося фільми, а й аналізуємо їх у філософському контексті. Наприклад, у межах заняття ми переглядали «Cléo from 5 to 7» Аньєс Варди, а потім обговорювали концепцію «погляду» через призму роботи Жана-Поля Сартра «Буття та ніщо». Для цього також довелося прочитати коментар Джозефа Каталано до твору Сартра. Підготовка до пар займає багато часу – у середньому 5-6 годин на предмет, оскільки потрібно не лише читати (зазвичай 30 сторінок англійською мовою), а й писати власні рефлексії.
Бібліотека Факультету Історії, Лінгвістики та Географії
Орім того, мене дуже тішить, що на «Філософії кіно» ми будемо вивчати 10 режисерів/ок, і що цікаво, двоє з них пов'язані з Україною! Це Сергій Параджанов («Колір гранату») та україно-американка Мая Дерен та її фільм «At Land». Викладачка дала можливість обрати один фільм для презентацiї, тому я зупинилася на «Кольорі гранату» Сергiя Параджанова, чому неймовірно радію!
Також важливо, що у вивченні цього предмету мені допомагає попередній досвід – у першому семестрі 2 курсу ми вивчали «Історію кіно», тож коли доходить справа до історичних відомостей, мені є що сказати. Це дає змогу аналізувати фільми не лише з філософської, а й з культурно-історичної думки, що додає глибини обговоренню.
Міжнародний досвід та мовний бар'єр
Навчання у мене відбувається на факультеті Історії, Лінгвістики та Географії. Це три будівлі (основна, додаткова та бібліотека), а між ними дворик. Студентів/ок тут надзвичайно багато, але мені вдалося знайти близьких по духу людей серед студентів/ок 1 та 2 курсів філософії.
Цікаво, що серед студентів/ок філософії, які навчаються англійською, я – єдина іноземка. Всі інші студенти/ок з Анкари або інших міст Туреччини, на це є дві причини: переклади на англійську більш наближені до оригінальних текстів, а також багато студентів/ок планують їхати на магістратуру їхати за кордон.
Внутрішній дворик Факультету Історії, Лінгвістики та Географії.
Англійська тут є справді важливим інструментом для навчання. Приїхала я з рівнем B2+, але завдяки постійній практиці почуваюся дедалі впевненіше. До літа планую підтягнути граматичну частину та скласти IELTS на рівень C1. Водночас серед місцевого населення англійську знають не всі, тому доводиться часто перекладати на турецьку, що, безумовно, виснажує. Проте студенти/ки філософії зазвичай добре володіють англійською, що значно спрощує навчальний процес.
Дозвілля та культурний обмін
Разом із новими друзями із моєї групи ми відвідали філармонію, слухали Шуберта. Також, як місцеві, вони водять мене по різних локальних закладах Анкари, щоб скуштувати традиційні турецькі страви: супи, “вареники” та чай.
Філармонія
Звісно, не обійшлося без труднощів. Туреччина, як і багато інших країн, зазнала впливу російської пропаганди. Тому доводиться постійно пояснювати місцевим, чим українська культура відрізняється від російської. Проте мене приємно вразило, що тут знають Параджанова і навіть творчість Марії Приймаченко! Я докладаю зусиль, аби розширити уявлення людей про українське мистецтво – рекомендую книги, фільми та художників/ць, за якими варто слідкувати.
Перший місяць навчання в Анкарі видався насиченим. Попереду ще більше навчання, а також планую подорожі по країні, і я залюбки поділюся своїм досвідом у наступному репортажі!
Анкара, Туреччина, березень 2025 року
Репортаж студентки 2 курсу спеціальності «Культурологія», Волосевич Катерини
Більше фото можна переглянути у фотогалереї ⬇
Більше про події нашого інституту у соцмережах































